تاپ استیج

سایت های مرتبط

روش استفاده از مانیتورهای Booth

حرکت از منزل یا استودیو به سمت اجرا و دی جی  کردن برای یک مناسبت یا گردهمایی موسیقی برای هر دی جی حرفه ای هم می تواند استرس آور باشد و یکی از مهمترین جنبه‌ها برای کاهش استرس این است که بتوانید آن چیزی که پلی می‌کنید را به درستی بشنوید. نحوه‌ی تنظیم بلندگوها در یک کلاب یا یک سالن می‌تواند خیلی متفاوت تر از چیزی باشد که در منزل یا استودیو یا استفاده می‌کنید، زیرا معمولا در آن محیط‌های بزرگ دو سری  بلندگو وجود دارد: بلندگوههایی که روبروی جمعیت قرار می‌گیرند که اسپیکرهای اصلی هستند و اسپیکرهایی که روبروی دی جی در کنار میز یا Booth DJ  قرار می‌گیرد.

مانیتورهای Booth

اکثر دی جی‌ها تنها دارای یک جفت اسپیکر در محل تمرینشان هستند که روبروی آنها قرار می‌گیرد. اما در محیط یک سالن  معمولا اینطور نیست. اسپیکرهایی که به خروجی اصلی(master )متصل می‌شوند معمولا دور از دی جی قرار می‌گیرند و به سمت شنوندها هستند. همچنین آنها می‌توانند خیلی بیشترازاسپیکرهایی که در استودیو استفاده می‌کنید از شما دور باشند.حالا اگر حجم صدا بسیار بیشتر از چیزی است که شما قبلا تجربه کرده‌اید باشد، این می‌تواند پیام بدی برای شما داشته باشد (زیرا اسپیکرها به سمت شما می‌باشد) و همچنین صدا می‌تواند با تاخیربه گوشتان برسد.(از آنجایی که اسپیکرهای اصلی از شما دور هستند، این تاخیر یک امر طبیعیست.)

این تاخیر به آن معنی است که شما از اجرای خود کمتر لذت می‌برید و به دلیل تاخیری که بین هدفون و صدای اسپیکرها وجود دارد بیت مچ کردن سخت تر خواهد شد و این موضوع برای هیچ دی جی, چه تازه کار و چه کار بلد خوب نیست.

مانیتورهای مخصوص  دی‌ جی (Booth) این مسئله را برطرف می‌کنند. آنها مجموعه‌ی ثانویه‌ی اسپیکرهایی هستند که به خروجی Booth  میکسر یا کنترلر دی جی متصل می‌شوند و روبرو یا دو طرف DJ با فاصله (کم حداکثر 2 تا 3 متر) قرار می کیرند. مانیتورهای بوت همچنین دارای یک کنترل کننده حجم صدا هستند، بنابراین یک دی جی می‌تواند سطح صدای اسپیکرهایی که او به آنها گوش می‌دهد را بدون تاثیر گذاری بر روی صدای بلندگوهایی که مخاطبان گوش می دهند، کنترل کند.در کلاس آموزش دیجی درباره طریقه صحیح بوت مانیتور در دستگاه دی جی صحبت خواهیم کرد

طریقه اتصال و بکارگیری مانیتورهای Booth

استفاده ازبوت مانیتور به طور صحیح به کمی تمرین نیاز دارد. در استودیو، شما معمولا فقط یک جفت اسپیکر و هدفون دارید، در حالی که درمحل اجرا شما یک مجموعه‌ی دیگر از اسپیکرها را دارید که نیازمند مدیریت شماست.

طریقه اتصال و بکارگیری مانیتورهای Booth

اولین موضوع  که باید به خاطر بسپارید این است که   booth monitor   به عنوان نمایش دهنده‌ی چیزی که جمعیت آنها را می‌شنوند، استفاده می‌شوند، بنابراین شما باید یاد بگیرید که به آنها ۱۰۰٪ اعتماد و تکیه کنید و سعی کنید در هنگام میکس کردن کاملا از حجم صدای اسپیکرهای Master چشم پوشی کنید. هرچه بیشتر از تکنیک ها و ابزارهایی مانند اکولایزر یا فیلتراستفاده کنید، بیشتر متوجه  اهمیت استفاده از مانیتورهای Booth برای ارائه‌ی بهترین صدا خواهید شد.

هنگامی که کنترل سطح صدای خروجی های اصلی را به صدابردارمی سپارید می توانید دایما صدای مانیتورهای بوت را تغییر دهید برای انجام صحیح این کار نیاز به تمرین دارید. زمانی که شما در یک مهمانی در جایگاه دی جی قرار دارید، وقتیکه نوبت به Cue کردن آهنگ بعدی می‌رسد ممکن است شما بخواهید که مانیتورهای Booth را کم کنید تا بتوانید چیزی که درداخل هدفون شما در حال پخش شدن است را بهتر بشنوید.

بعضی دی جی ها ترجیح می‌دهند که صدای booth monitor    را هنگامی که میکس نمی‌کنند به طورکامل ببندند، بنابراین آنها می‌توانند اتفاقاتی که در محل اجرا در حال رخ دادن است را بهتر درک کنند یا با دیگر دی جی‌ها در Booth مکالمه داشته باشند اما مطمئنا باید صدای آنها را در هنگام میکس مجددا زیاد کنید.

این  کم کردن یا زیاد کردن سطح صدا می‌تواند تمرینی برای یادگیری و برای اعتماد کردن به آن چیزی  که شما با مانیتورهای  Booth انجام می‌دهید باشند. افراد حاضر در سالن ، این کاهش و افزایش صدا را که شما در آن جا انجام می‌دهید نه تشخیص خواهند داد و نه برایشان مهم می‌باشد.

همیشه درbooth  مانیتور نداریم!

اگر که در محل اجرای شما مانیتورهای Booth وجود ندارند، شما هنوز هم می‌توانید برای میکس کردن از هدفون استفاده کنید. میکسرهای مدل بالا مانند DJM-900NXS2  که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، دارای یک ویژگی Split Cue هستند که به شما اجازه می‌دهد تا خروجی MASTER را در یک گوش بشنوید و کانالی که در حال Cue کردن آن می‌باشید را در گوشی سمت دیگر، که میکس کردن با هدفون را ممکن می‌کند.

این خوب است که یاد بگیرید چطورتنها به وسیله هدفون میکس کنید. اسپیکرهای استودیو را خاموش کنید، فقط از هدفون خود استفاده کنید و یک میکس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای  را انجام و ان را ضبط کنید. از عملکرد Master Cue یا ناب میکس Master/Cue بر روی سیستم خود استفاده کنید تا صدایی که از خروجی اصلی شما خارج می‌شود و همچنین ترکی که شما در حال Cue کردن آن هستید را دقیقا مانند روشی که از مانیتورهای Booth استفاده می‌کنید را در هدفون بشنوید.

تمرین‌هایی مانند این در زمان و موقعیتی که مانیتورهای Booth ندارید به شما کمک می‌کند و برای چنین موقعیت‌هایی آماده می‌شوید که به دلیل جایگاه قرارگیری اسپیکرها، چیزی که از خروجی اسپیکرهای اصلی می‌شنوید تاخیر زیادی دارد اما شما می‌توانید به راحتی به کار میکس ادامه بدید.

یک امکان خوب این است که مکان‌هایی که دارای دی جی های ثابت و به طور مداوم می‌باشند دارای تنظیمات مانیتورهای Booth هستند. اگرچه این مورد ممکن است در بسیاری از مکان‌ها وجود داشته باشد، اما با این وجود مکان‌های بسیاری هستند  که تنها دارای اسپیکرهای MASTER می‌باشند. به عنوان یک دی جی حرفه ا‌ی که به کار خود اهمیت می دهید باید بگم که شما باید برای موقعیت‌ دوم که گفته شد خود را آماده نگه دارید.

اگر شما با لپ تاپ پلی می‌کنید،  wavform (همچنین با عنوان Waveriding شناخته می‌شود) ترک‌های خود را بررسی کنید این کار یک راه حل عملی برای زمانی است که شما یک جفت مانیتور Booth ندارید، زیرا در واقع شما می‌توانید تنها با دیدن شکل موج ها متوجه شوید که میکس شما درست روی ضرب است یا نه.

در نتیجه

به یاد داشته باشید که یادگیری نحوه‌ی استفاده از مانیتورهای Booth برای زمانی که شما از منزل یا استودیو به محل اجرا برای جمعیت می‌روید بسیار مهم و حیاتی است. آنها یکی از مهمترین ابزارها برای افزایش کیفیت میکس  برای مخاطبانی است که برای آنها پلی می‌کنید و یک تفاوت عمده از میکس در منزل تا اجرا عمومی ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط