تاپ استیج

سایت های مرتبط

تفاوت بلندگوی (باند) اکتیو با اسپیکر پسیو

اسپیکر یا معادل فارسی آن بلندگو دستگاهیست که توانایی تبدیل سینگنال های الکتریکی به فشارهای آکوستیکی را دارد.بلندگوها نسبت به طراحی و ساختار ،در مکان های مختلف به کار گرفته میشوند.یک بلندگو برای اینکه بتواند یک سینگنال صوتی را پخش کند نیاز به نیروی محرک دارد.این نیرو توسط دستگاههایی به نام آمپلی فایر به بلندگو اعمال میشود.توان امپلی فایر باید نسبت به توان بلندگو انتخاب شود.هر کدام از این دو به تنهایی یک دستگاه به حساب می ایند.گاهی برای سهولت در کار آمپلی فایر و بلندگو در داخل یک جعبه یا فضا قرار داده می شوند.که این موضوع می تواند اصطلاح جدیدی به عنوان بلندگو اکتیو یا پسیو را به وجود دارد که در این ویدیو به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مفهوم وات در اسپیکر ها

به عنوان دی جی احتمالا قبلا واژه‌ی وات را در وسایل برقی شنیده‌ اید. زیرا وات یک روش ساده برای محاسبه‌ی توان یک دستگاه می باشد . در کلاس های آموزش دی جی درباره این اصطلاحات به طور دقیق تر صحبت خواهیم کرد.قدرت یک اسپیکر چیزی است که دامنه یک سیگنال صوتی را بالا می‌برد. با این حال هرچه عدد وات بزرگتر باشد لزوما به این معنی نیست که اسپیکر باید صدای بلند تری داشته باشد. این را می توان از طریق پاسخ فرکانس و اطلاعات و ارقام دیگر بلندگو تعیین کرد. به عنوان یک دی جی سیار راحت است که بگوییم یک اسپیکر 500 وات از یک اسپیکر 350 وات صدای بیشتر تولید می کند. اما در واقعیت اینطور نیست.با این حال،درک مفهوم وات در زمان خرید یک اسپیکر نقش مهمی دارد.

تفاوت اسپیکرها

دی جی ها باید تفاوت های بین اسپیکر پستیو و اکتیو را بشناسند و دانستن تفاوت بین این دو اسپیکر چیزی است که هر دی جی (DJ) سیار باید آنها را بداند. در این مقاله ما تفاوت بین  این دو نوع بلندگو را بررسی خواهیم کرد  و دانش لازم برای تشخیص این بلندگوها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اسپیکر پسیو یا اَکتیو

اولین موضوع مهم این است که بدانید هر بلندگویی که صدا پخش می کند لزوما مناسب هر کاری نیست. اسپیکر‌های خانگی، مانیتور‌های استودیویی نیستند و مانیتور‌های استودیویی نیزبلندگوههای سالنی نیستند. دی جی‌های سیار به طور خاص می‌توانند مناسبتهایی  بین  100 نفر تا 1000 نفر را اجرا کنند. و این مهم است که بدانید صدا را چطور نسبت به جمعیت به وسیله اسپیکر‌ها تنظیم کنید.  تفاوت‌های عمده‌ای بین اسپیکر‌های اَکتیو و پسیو وجود دارد، که به چند مورد آنها اشاره خواهیم کرد.

Passive Speakers

اسپیکر‌های پسیو گاهی اوقات به عنوان سیستم‌های صوتی در مساجد و هيات استفاده می‌شوند و بعضی ها بر این باورند که کیفیت چندانی ندارند.اما در واقعیت اینطور نیست اسپیکر‌های پسیو می‌توانند به همان اندازه‌ی یک اسپیکر اکتیو قوی باشند و همه‌ی اینها بستگی به این دارد که شما به عنوان دی جی کدام یک از این ها را انتخاب کنید. در حال حاضر تفاوت اصلی در اسپیکر‌های پسیو آن است که آنها برای پخش صدا نیازمند یک تقویت کننده (amplifier) می‌باشند. بنابراین یک دی جی DJ برای هر جفت از اسپیکر‌های پسیو نیازمند یک آمپلی فایر می‌باشد. درحالی که برای نصب و راه اندازی، به یک قطعه اضافه از تجهیزات نیاز دارید، اما معمولا اسپیکر‌های پسیو از نظر قیمت ارزان تر از اسپیکر‌های اَکتیو می‌باشند و تفاوت زیادی در هزینه‌های شما ایجاد می کنند.

نکته‌ی مهم: قدرت (انرژی) اسپیکر‌های پسیو از طریق کابل صدا تامین می شود، بنابراین هرگز بیشتر از دو اسپیکر را به یک آمپلی فایر متصل نکنید. چون ممکن است به امپلی ایر آسیب وارد شود و این اتفاق در زمان اجرا برای دی جی خبر خوبی نیست. همانطور که قبلا گفتیم، یک DJ باید به وات تجهیزات خود توجه کند، زیرا این رتبه بندی‌ها تعیین می‌کند که کدام آمپلی فایر مناسب کدام اسپیکر است،و لحاظ توانی با ان مطابقت دارند. ساختار آمپلی فایر و نوع سیگنال فرستاده شده از خروجی (استریو / مونو) تعیین کننده توان خروجی کلیه آن است.

بلندگو اکتیوjbl
بلندگو اکتیوjbl

Active speakers

اسپیکر‌های اکتیو،از یک امپلی فیار در داخل جعبه بلندگو بهره میبرند که بدین معناسب  دی جی ها نیازی نیست نگران داشتن آمپلی فایر باشند. تنظیمات سطح صدا (DRIVE) بر روی هر یک از این اسپیکر‌ها به صورت مجزا وجود دارد و هر اسپیکر مستقیما به میکسر وصل می‌شود. اسپیکر‌های اکتیو در واقع یک دستگاه  “همه چیز در یکی” می‌باشند. هر کدام از ولوم‌های اسپیکر به صورت مجزا از دیگر اسپیکر‌ها کنترل می‌شود و دیگر نیازی نیست دی جی در تمام طول شب حواسش به آمپلی فایر باشد. قبل شروع به  دی جی کردن با اسپیکر‌های اکتیو، معمولا بهتر است که در طول تست صدا ولوم‌های هر کدام از اسپیکر‌ها را به صورت مجزا تنظیم کنید و بعد ازان تنها صدا را توسط  ولوم روی میکسر را کنترل کنید. شما همیشه باید به channel meter ها روی میکسر حواستان باشد.

یک نکته ی جالب در مورد (اسپیکر مناسب دی جی) اکتیو این است که آنها معمولا قابلیت لینک شدن را دارند. بر خلاف اسپیکر های پسیو که هر ورودی صدا دارای سیگنال تقویت شدس ، ورودی اسپیکر‌های اَکتیو تنها برای تغذیه‌ی صدا هستند، و هر کدام از آنها معمولا دارای یک “ورودی” برای سیگنال صوتی و یک “خروجی” برای اتصال به اسپیکر‌های دیگر می‌باشد و این یک امکان فوق العاده است چون اکثر میکسر‌ها  تنها دارای دو اتصال خروجی مستر می باشند.

در نظر داشته باشید که: خرید اسپیکر، مخصوصا به عنوان یک دی جی سیار، می‌تواند یک امر سخت و مهم  باشد. روش های مختلفی برای انتخاب کردن بین اسپیکر‌های اَکتیو یا پسیو وجود دارد. چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که زمان خرید اسپیکر،حجم فضا و تعداد نفراتی که معمولا در آنها اجرا می‌کنید را در نظر بگیرید. با این حال انتخاب اسپیکر اَکتیو یا پسیو برای دی جی واقعا اهمیتی ندارد. چیزی که اهمیت دارد این است که مخاطبانی که قرار است موسیقی را بشوند درک کنید و سیستمی را پیدا کنید که مناسب نیاز‌های دی جی  باشد. از خرید اسپیکر‌های ارزان قیمت با برندهای متفرقه اجتناب کنید. این اسپیکر‌ها معمولا یا معیوب هستند یا خیلی زود دچار نقص فنی می‌شوند و بهتر است از نام های تجاری معتبر و شناخت شده خرید کنید. یک جفت اسپیکر خوب هم طول عمر بیشتری دارد و هم می توانند برای دی جی‌های مختلف با سبک‌های متفاوت نیز کالیبره شود.

4 پاسخ

  1. سلام.ممنون از توضیحاتتون.ولی همه مطالب برام سهت و غیر قابل فهم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط