تاپ استیج

سایت های مرتبط

هدفون مناسب دی جی DJ

در حال بارگذاری پخش کننده...

چه نوع هدفونی برای کار دیجی مناسب است

آموزش حرفه ای دی جی

هدفون یا گوشی پخش کننده صدا یکی از لوازم اصلی و مهم برای کار دیجی dj به شمار می رود.فرد دی جی با استفاده از این گوشی ،موسیقی بعدی را برای پخش انتخاب و اماده میکند.استفاده از یک هدفون خوب و با کیفیت تاحد زیادی درنتیجه کار خروجی  شما تاثیر گذار است.با توجه به اهمیت هدفون در این بخش به بررسی خصوصیات مهم و انواع آن میپرداریم در کلاس آموزش دی جی به طریقه استفاده کردن از هدفون دی جی را برای هنرآموزها توضیح خواهیم داد .هدفون ها از لحاظ ساختاری به دو دسته پشت باز و پشت بسته تقسیم بندی میشوند.

1.هدفون پشت باز

این دسته از گوشی ها به گونه ای طراحی شده اند که پشت محلی که روی گوش قرار میگیرد باز است .طوری که صدای محیط و صدای خروجی از هدفون دی جی در گوش با هم امیخته میشود.این قابلیت باعث میشود شما صدا را با توجه به فضایی که در ان قرار دارید بشنوید.این گوشی ها صدایی شفاف تر و با وضوح بیشتر نسبت به گوشی های پشت بسته دارند که جلوتر به انها خواهیم پرداخت.به علت باز بودن فضای پشت گوشی افرادی که در نزدیکی شما هستند تا حدودی صدای خروجی از هدفون را میشنوند.

2.هدفون پشت بسته

بر خلاف هدفون های پشت باز قسمت پشتی این نوع از گوشی ها بسته است که همین مانع از ورود صدای اطراف به گوش شما و بلعکس میشود.

از این رو استفاده از این نوع هدفون های برای دی جی dj ها پیشنهاد میشود زیرا سبب میشود عواملی محیطی که در ان قرار دارید در صدای این گوشی ها تاثیری نداشته باشد.صدای پخش شده در این گوشی ها بم تر و قوی تر از هدفون های پشت باز میباشد.در هنگام استفاده از این نوع هدفون اطرافیان شما صدای خروجی از هدفون را نمی شنوند.

گوشی ها از لحاظ نوع قرار گیری بر روی گوش نیز به سه دسته تقیسیم میشوند.

1.دور گوشی (over-ear)

گوشی های دراین نوع به گونه ای طراحی شده که لاله گوش را احاطه کند و مانع ورود صدایی محیط از اطراف گوش شود.با توجه نوع قرار گیری فشار کمتری به گوش وارد میکند و برای استفاده طولانی مدت مناسب است.به دلیل پوشش کامل لاله گوش از لحاظ ابعادی کمی بزرگتر از گوشی ها دیگر میباشد.

2.رو گوشی ( on-ear)

گوشی هایی در این نوع بر روی لاله گوش قرار میگیرند.به علت کوچک تر بودن نسبت به هدفون های دور گوشی سبک تر میباشند اما فشار بیشتر به گوش وارد میکنند.

3.داخل گوشی (in- ear)

حتما تا به حال از هدفون های کوچکی که داخل حفره گوش قرار میگیرند استفاده کرده اید.این نوع از از گوشی ها به علت وزن ناچیز و قیمت کمی که دارند جز پرکاربردترین گوشی ها در میان عموم به حساب می ایند.کمپانی های پیشتاز تولید لوازم دیجی dj  در اقدامی به تولید دو مدل از این دسته گوشی ها کرده اند.

کمپانی های بزرگی مانند :

pioneer , sennheiser,sony , audio technica , akg و… مشغول به تولید انواع مختلف از هدفون هستند .شما در انتخاب هدفون مورد نیازتان آزادید اما نیازمند به دانستن یکسری ویژگی ها در هنگام خرید هستید که به شما در انتخاب هدفون مناسب کارتان کمک میکند.

1.عدم نشتی صدا

شما با توجه به به فیزیک گوش خود باید هدفونی انتخاب کنید که کمترین میزان نشتی را داشته باشد.صداهای خارجی نباید مانع شنیده شدن  صدای پخش شده از هدفون شوند همین امر سبب کاهش دقت و در نتیجه عدم تمرکز لازم بر روی صدای داخل گوشی شما شود.در صورت غیر استاندارد بودن گوشی شما مجبور هستید تا صدای هدفون خود را فزایش دهید که این کار میتواند خطرات جبران نا پذیری برای سیستم شنوایی شما به همراه داشته باشد.

2.قابلیت چرخش و انعطاف پذیری

در طول اجرای برنامه شما بارها در حالات و زوایای مختلف از هدفون خود استفاده میکنید.یک هدفون خوب باید به گونه ای طراحی شود تا گوشی های آن به راحتی در زوایای مختلف چرخش داشته باشند و استفاده از ان در حالات گوناگون امکان پذیرد.

3.وزن

به علت استفاده طولانی مدت از هدفون فاکتور وزن بسیار حایز اهمیت است.پس از گذشت مدتی از اجرا وزن هدفون بر روی سر و گردن شما کاملا احساس شده وباعث احساس نا مطلوب در زمان اجرای شما میشود.اما متاسفانه باید گفت هدفون های  سبک تا حد زیادی فاقد کیفیت لازم برای پخش موسیقی میباشند.

4.کیفیت  صدا

مهم ترین و اصلی ترین  ویژگی یک هدفون کیفیت صدای خروجی ان است.کیفیت صدای خروجی یک هدفون تاثیر بسیار مهمی در سیستم و درک شنوایی شما دارد.یک هدفون خوب باید پاسخ فرکانسی H ۲۰ تا KH۲۰ را داشته باشد.دارای صدایی شفاف ،سالم و قوی باشد.عدم انتخاب صحیح هدفون اثر نا مطلوبی بر اجرای شما دارد.

5.کیفیت ساخت

یکی از لوازمی که شما به عنوان یک دی جی همیشه باید همراه خود داشته باشید هدفون است.به غیر ز اجزای داخلی قسمت های بیرونی هدفون نیاز باید از کیفیت و جنس خوب برخوردار باشند.جنس و نوع شکل سیم به خاطره محدودیت هایی که ایجاد میکند بسیار مهم است همینطور جنس کانکتور نیز نقش مهمی  در کیفیت پخش شما دارد.کیفیت بالشتک دور گوش و بدنه اتصال دهنده بین دو گوشی نیز باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند.

در نهایت باید گفت هیچ جنس ارزانی بی حکمت نیست یا به قول معروف هرچقدر پول بدی همونقدر اش میخوری!!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط