تاپ استیج

سایت های مرتبط

چگونه DJ (دی جی ) شویم

چگونه دیجی شویم | دی جی کیست ؟ آیا ِDJ فقط نام یک دستگاه میکس و پخش موسیقی است.آیا دی جی یک حرفه است یا یک شغل ؟

دی جی به کی میگن ؟ آیا لقب یک شخص است؟ برای آموزش DJ-اموزش دیجی چه کارا باید کرد ؟ چگونه دی جی شویم ؟ وظایف دیجی چیست ؟دی جی خوب چکارا باید انجام بده ؟ دی جی چه تجهیزاتی لازم داره ؟

ابتدا قصد داریم نگاه به دی جی در ایران و جهان را مورد بررسی قرار دهیم ! می خواهیم نگاه عمیق تری به هنر, وظایف ,نقش و حرفه  DJ دی جی  داشته باشیم.

در این ادامه عناوین زیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد

دی جی  کیست ؟

انواع DJ از لحاظ سطح کیفی

نگاه به دی جی در ایران

تفاوت دی جی کردن در ایران با جهان!

ریمیکس Remix  چیست و چه تفاوتی با پادکست Podcast دارد !

فرق دی جی کلاب با دی جی پرودوسر!

سبک های موسیقی الکترونیک که بیشتر دی جی ها در آن فعالیت دارند

تکنیک هایی که یک دی جی DJ باید بداند !

امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اموزش دیجی ( دی جی) ؟

دی جی چیست و به چه معناست ؟

چگونه دیجی شویم ؟دی جی کیست ؟ کمتر کسی است که این روزها واژه و اصطلاح DJ  را نشنیده باشد ! حتی پدر بزرگ ها و مادربزرگ های امروزی هم با این اصطلاح آشنا هستند ! اما DJ اختصار شده په اصطلاحیست و از کجا آمده.

واژه ی DJ  مخفف اصطلاح Disc Jockey  به معنای اپراتور دیسک است.کسی که آهنگ های از پیش ساخته شده توسط خود یا دیگران را با نظم و تربیت پشت هم به اجرا می گذارد. این شخص مهارت اولش در ادغام  و ترکیب آهنگ ها است.به گونه ای که شنونده نقاط شروع پایان یا اتصال موزیک ها را تشخیص نمی دهد.منزله ی عبور از یک آهنگ به آهنگ بعدی، جوربکه شنونده متوجه تغییر در ریتم و ضرب آهنگ نگردد.البته گاهی لازم است ریتم شکسته شود.مثلا برای عبور از یک آهنگ شیش و هشت به 4 و 4.انتقال به آهنگ بعدی در این موارد نیازمند دانش موسیقی ، خلاقیت و سلیقه است.

امروزه دیجی ها از آهنگهای MP3  که روی فلش USB  یا هارد  لپ تاپ قرار دارند بیشتر استفاده می کنند. حتی به ندرت دیده میشود یک DJ  از CD استفاده کند.در گذشته ای نه چندان دور که تکنولوژی پیشرفت چندانی نداشت دستگاه های DJ  فقط قادر به پخش آهنگ های ضبط شده رویVinyl بودند.به این صورت که صداها در داخل شیاری حکاکی میشد و سپس سوزن که روی واینل در داخل این شیارها قرار می گرفت پخش میگشت.

تکامل دستگاههای دی جی

مثل تمامی تجهیزات و تکنولوژی های ساخت بشر ، دستگاه های DJ  هم با گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شدند.به طوری که امروزه اکثر دی جی های تازه  کار و حتی حرفه ای ها از دستگاهی تحت عنوان دی جی کنترلر( DJ Controler)  به جای دستگاه های پخش DJ استفاده می کنند.ای کنترلرها به تنهایی کار نمی کنند.برای دیجی کردن نیاز به اتصال به لپ تاپ از طریق پورت USB  و مدیریت از طریق نرم افزار هایی نظیرVIRTUAL DJ  ,TRAKTOR, SERATO ، REKORDBOX,قادر به بارگذاری آهنگ از هارد لپتاپ , گوشی موبایل, تبلت یا pc  هستند این امر کار را برای اکثر DJ ها  در ساخت پلی لیست و یافتن آهنگ ها آسان تر کرده است.

دی جی کیست ؟

چگونه دیجی شویم ؟ دی جی کیست ؟مثل تمام مسایل در ایران که با دنیا تفاوت دارد تعریف دیجی در ایران و جهان نیز کمی متفاوت است.از دیدگاه بین المللی و جهانی ، DJ های معروف و شناخته شده  در واقع یک آهنگساز و تنظیم کننده در موسیقی الکترونیک  و سبک خاصی می باشد.دی جی های معروف ، بیشتر در فستیوال ها یا حتی کلاب های شبانه موزیک های ساخته  خود را به صورت زنده میکس و اجرا می کند.در رنکینگ و رتبه بندی برترین دی جی ها در وبسایت معتبر DJ MAGAZINE  100 دی جی برتر حال حاضر دنیا را می توانید مشاهده کنید.

آموزش آنلاین

تاپ استیج برگذار کننده تخصصی ترین و بروزترین دوره های آموزش دی جی در ایران.جهت اطلاع از شرایط کلاسهای خصوصی و نیمه خصوصی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دسته بندی دی جی ها از لحاظ سطح کار

دی جی ها در کلاس های مختلفی دسته بندی می شوند.دستمزدی که یک دی جی برای اجرا دریافت می کند ارتباط مستقیم با سطح و کلاس فعالیتشان دارد.اینکه یک دیجی در چه سطح و کلاسی قرار می گیرد به میزان دانش موسیقایی ،صدا و  فعالیت های استدیویی او مرتبط است.

در سطح جهانی، دی جی هایی که به علم موسیقی ، نوازندگی ، آهنگسازی و تنظیم تسلط دارند در کلاس A دسته بندی می شوند.در این سطح DJ بیشتر ساخته های خود را در فستیوال ها و کنسرتهایش که معمولا به واسطه شهرت وی  با استقبال فراوان مواجه می شود، برای طرفدارانش به اجرا می گذارد.

دی جی های سطح دو یا کلاس B فعالیت زیادی در زمینه تولید موسیقی نداشته اند.ولی با شناختی که از علم تنظیم دارند اقدام به ساخت ریمیکس و ایجاد تغییرات جذاب در آهنگ های تاپ شنیده شده می کنند.

بیشترین دی جی جمعیت دی جی های کلاب و مناسبتهای و گرد همایی شاد خانوادگی تشکیل می دهند.اگر یک دی جی تخصصی در زمینه آهنگسازی و تنظیم یا ساخت ریمیکس نداشته باشد، اما به فنون و تکنیک های  دی جی گری واقف باشد در کلاس سطح سوم یا کلاس  C قرار میگیرد.این اشخاص به مراتب بیشتر از دی جی های کلاس A و B می باشد ، در کلاب های شبانه،تولد،عروسی یا مناسبتهای شاد خاص کار اجرا را انجام میدهند.البته دی جی های درجه یک و دو هم در این مناسبتها شرکت میکنند ولی با دستمزد بیشتر نسبت به دیجی درجه سوم.

چگونه به یک دی جی حرفه ای یبذیل شویم

دی جی نماها

در اخر هم افراد کمی وجود دارند که در زمینه تنظیم ،آگسازی،ریمیکس و حتی ساخت پادکست هیچ استعدادی ندارند.حتی فنون و تکنیکهای دی جی هم بخوبی آموزش ندیده اند.هیچ دوره آموزش دی جی هم به خوبی نگذارند و تنها به جنبه ظاهری و حواشی این حرفه توجه زیادی دارند.متاسفانه این مدل دی جی در کشور ما کم نیست!

ظهور دی جی در ایران

در سال های اخیر با کاهش علاقمندان به  موزیک زنده برای مجالس و جایگزینی دی جی به جای گروه موسیقی، افرادی که پیشتر در این گروها فعابیت می کردند با منحل شدن گروه های خود به دی جی روی آوردند.از طرفی هم به دلیل افزایش جشن های خانوادگی کوچک افرادی هم خارج از دنیای هنر و موسیقی ، بدون گذراندن دوره اموزش دیجی DJ به این حرفه روی آوردند.

شنیدن نمونه کارهای یک دی جی DJ در قالب پادکست یا ریمیکس، می تواند در شناخت و انتخاب یک  Dj خوب و مسلط به فنون دی جی گری موثر باشد

شرایط  دی جی ها  در ایران

دی جی کردن در ایران  تا حد زیادی با موانع و محدودیت های قانونی  روبرو است. آهنگسازان سبک الکترونیک EDM  در ایران برای اجرای ساخته های خود اجازه ی برگزاری کنسرت ندارند. البته اخیرا مجوزهایی جهت اجرای تک آهنگ توسط دی جی ها در خلال کنسرت بعضی از خوانندگان پاپ صادر گردیده که جای بسی امیدواری است.در حال اکثر دی جی ها در ایران برای در آمد زایی و امرا معاش  از هنر و تخصصشان اقدام به اجرای در مجالس عروسی و میهمانی های خانوادگی می کنند.

 تعریف پادکست

به اتصال چندین موزیک به صورت پشت سرهم  که دارای یک ویژگی مشترک باشند پادکست می گویند.این ویژگی می تواند سبک یا بازه زمانی که موزیک ها تولید شده اند باشد.زمان پادکست ها معمولابین 15 تا 60 دقیقه است.برای ساخت پادکست ،هم میتوان از دستگاه دی جی بهره برد هم از نرم افزارهای DAW  کمک گرفت.پادکست بیانگر سلیقه ، نگرش و میزان تسلط  یک دی جی در کارش است.معمولا دی جی های حرفه ای ، در سطح یک و دو، بیشتر این کار را انجام میدهند.

آموزش دیجی

 تفاوت پادکست و ریمیکس

همانطور که گفت شد دی جی هایی که به تنظیم و آهنگسازی تسلط دارند اقدام به ساخت ریمیکس می کنند.ریمیکس از نامش مشخص است به معنای میکس مجدد است.یعنی تنها صدای خواننده در این قطعه با موزیک اصلی مشترک است.دی جی باید یک ملودی آکورد،ریتم و… برای این صدا بسازد.

گاهی اوقات قطعاتی که به صورت ریمیکس ساخته میشوند بیشتر از قطعه اصلی شنیده می شوند.به همین دلیل است که یک دی جی  برای دریافت دستمزد بیشتر نیازدارد شناخته شود.ریمیکس کردن قطعات به گونه ای که به مزاج شنونده خوش بیاید میتواند یک دی جی را معروف و نام وی را بر سر زبان ها بیندازد.تنها اضافه کردن یک لوپ در زیر صدای آهنگ ، ریمیکس محسوب نمی شود!

سبک های موسیقی الکترونیکی که دی جی ها بیشتر در آنها فعال هستند

خالق بیشتر سبک ها در موسیقی  EDM که زیر شاخه های زیاد دارد دی جی ها بودند.

سبکهایی مانند:

House

Trance

Techno

Trap

DubStep

و …

و سایر سبک های EDM  که هر کدام مجددا زیر شاخه هایی دارند. به عنوان مثال سبک House  که جزو مطرح ترین و به روز ترین سبک های حاضر موسیقی الکترونیک در دنیاست!

اموسیقی هوس دارای 3 زیر شاخه ی اصلی است:

Deep House

Electro House

Proggresive House

اهنگهای ساخته شده در هر سبک دارای مشخصه های خاص همان هستند که در دورهای اموزش دیجی ( دی جی ) و مجموعه آموزش مجازی دی جی درباره آنها به صورت مفصل صحبت میکنیم.

تکنیک ها و فنون در دی جی

چگونه DJ شویم | حرفه و هنر دی جی شامل تکنیک ها وفنون خاصی است.شخصی که به عنوان دی جی در رده ای و کلاس های کختلف زمانی وشت دستگاه دی جی قرار می گرد باید نسبت به این تکنیکها اشراف کامل داشته باشد.

تکنیک های اولیه برای دی جی

Programming  : برنامه ریزی و زمانبدی صحیح برای پخش آهنگ های در زمان و موقعیت مناسب.

Beat Matching : هماهنگ سازی ضرب های موزیک  برای انتقال روان از یک آهنگ به آهنگ دیگر

Pharsing: تکنیک روانسازی وانتقال بین قطعات موسیقی به گونه ای که شنونده نقاط قطع و وصلی احساس نکند

Play List  : داشتن آرشیو و بانک موسیقی غنی برای هر سلیقه وتیپ خاص

Audio Mixing  : ترکیب صداها.برای این کار نیز به شناخت مفهوم فرکانس و دامنه و بازه فرکانسایی صداهای مختلف است.

Cueing:  صف بندی آهنگ ها نسبت انرژی و حال و هوای درونی موزیک در پلی لیست

Cutting : برشکاری قسمت های مختلف یک قطعه برای استفاده در موزیک های دیگر

Scratching  یا خراشکاری ! دی جی با عقب و جلو کردن صفحه واینل یا جاگ ویل  باعث ایجاد صداهای جذاب و مرتبط با فضای موزیک می شود.(اسکرچ کردن یک کار نمایشی در دی جی به حساب می آید)

یاد گیری این تکنیکها بدون گذراندن اموزش دیجی (دی جی ) حرفه ای به راحتی امکان پذیر نیست. اهمیت اجرای استفاده صحیح از ابزارها و به کارگیری هر تکنیک در زمان مناسب از مهم ترین نکات در کار دی جی است.دی جی خوبی کسی است که با استفاده از کمترین امکانات قادر به اجرای بهترین اجرا باشد.اجرای صحیح و بجای این فنون و تکنیکها است که فرق بین دی جی خوب بد را مشخص میکند.

آموزش دی جی DJ تخصصی

 اهمیت تجهیزات در کار دی جی

یک ضرب المثل جالب در هنر و حرفه ی عکاسی وجود دارد که میگوید دوربین حرفه ای عکس حرفه ای نمی گیرد!این مثال  درموسیقی و دی جی  ایران که گزند افراد غیر حرفه ای و حاشیه ساز نیز بی نصیب نبود هم صدق میکند. اینکه چه دستگاهی دی جی دارید خیلی اهمیت ندارد مهم شخصی است که پشت آن قرار میگرد.

البته نباید این موضوع را فراموش کرد که امکانات و دستگاه های پیشرفته ی DJ  باعث سهولت در اجرا برای شخص دی جی می گردد اما صرفا داشتن یک دستگاه خوب و حرفه ای و ازهمه بابت کامل نمی تواند کمکی به یک دی جی نا وارد و مبتدی کند.مهم میزان شناخت دی جی از موسیقی و استفاده صحیح و بجا از ابزارهای موجود بر دستگاهست.

البته یک نکته مهم و در ایران وجود دارد که باعث میشود افراد مبتدی اقدام به خرید تجهیزات بزرگ و چشمگیر کنند. دستگاهایی که حتی توانایی استفاده  نیمی از امکانات آن را ندارند.این ضرب المثل که < عقل مردم به چشاشان است > به این موضوع دامن میزند. شخصا به مراتب با این اتفاق مواجع شدم و در بعضی مواقع هم قانع شدم.

امکانات اولیه و اصلی برای هر دی جی

  • دستگاه دی جی (حال کنترلر یا دستگاه استند الون)
  • هدفون ترجیحا هدفون پشت بسته ( مقاله هدفون مناسب دی جی )
  • لپتاپ یا کامپیوتر برای ذخیره و دستی آهنگها
  • لیستی از بهترین آهنگ های روز
  • دو عدد بلندگو( Speaker )  سبک و قابل حمل در عین حال خوش صدا و متناسب با فضای اجرا
  • میکروفن با پایه (دی جی با هر دو دست باید فنون دی جی گری را روی دستگاه اجرا کند)

این تجهیزات در صورت گذراندن اموزش دیجی (DJ) و تسلط به فنون دی جی گری کار آمد است.

گام محکم برای بدل شدن به یک دی جی حرفه ای

نکات مهم در کار دی جی dJ

همیشه بهترین و مطمئن ترین راه برای ورود به هر حرفه و هنری ، راه درست و اصولی است، نه آسان ترین راه!

یادگیری و  آموزش دی جی DJ به صورت اصولی و حرفه ای ،برای اینکه به یک دی جی خوب و کار بلد  تبدیل شوید ابتدا باید درک و شناختی درستی ازتئوری موسیقی و مبانی صدا داشته باشید.یادگیری و تسلط در نوازندگی حداقل یک ساز آکوستیک مانند  گیتار یا پیانو ، به شما کمک میکند درک و شناخت بهتری از مفاهیم اولیه موسیقی همچون  ضرب،گام،کسر میزان و … در زمان آموزش DJ داشته باشید.

مهارت در این مسايل به اجرای هر چه بهتر فنون دیجی و تکنیک های دی جی کمک فراوانی خواهد کرد.همچنین دراموزش دیجی  یادگیری نرم افزار های DAW  (نرم افزارهای ساخت و تولید مانند : موسیقی اف ال استودیو،ایبلتون،کیوبیس و…)  و تولید آهنگ های با کلام یا بی کلام در سبکهای موسیقی الکترونیک ، ساخت ریمیکس یا مشاپ و پادکست های مناسبتی و خاص و انتشار آنها برای شنوندها و مخاطبینتان تعیین کننده سطح و میزان مهارت شما در فهم و شناخت کافی از حرفه تان خواهد بود.

سخن آخر

چگونه DJ شویم | هدف و آینده نگری شما از هنر و تخصص دی جی تعیین کننده نهایی است.اینکه با اموزش اصولی در کدام کلاس دسته بندی می شوید.بهره گیری از تجربیات یک مدرس و استاد کارکشته و آگاه نسبت مسایلی که عرض شد، می تواند نقش بسزایی در پیشرفت و زمان رسیدن شما به هدفتان ایفا کند.

با توجه به هجوم افراد نا آگاه و کم سواد به این حرفه،تنها چیزی که می تواند شما را از بقیه متمایز کند سطح دانش و آگاهی شما در این زمینه است.هیچ فرد تحصیل کرده و زحمت کشیده ای حاضر نیست اطلاعات خود را، ارزان در اختیار دیگران قرار دهد.پس هیچ ارزونی به حکمت نیست.به امید موفیقیت روز افزون علاقمندان به موسیقی به خصوص موسیقی الکترونیک و دی جی. تاپ استیچ تخصصی ترین سایت برگذار کننده دوره های دی جی در ایران است.

12 پاسخ

  1. سلام مطالب جالب بود ولی با کلام اخر موافق نیستم
    چون اساتید زیادی میشناسم که چون عاشق علم وهنر هستند به علاقمتدان عشق میورزند و گاهی رایگان هنرشونو آموزش میدن تو هر هنرو علمی همچین مواردی کم نیستن

  2. موزیک و دوسدارم همین طوری سرچ کردم و خوندم واقعا دوسدارم کلاساشو برم چون علاقه دارم

  3. باید اینکیلیسی ت خوب باشه ؟
    چقدر مهمه من خیلی علاقه دارم یاد بگیرم چون زبانم خوب نیست پیگیر نشدم میشه کاریش کرد ؟؟

  4. در ایران مفهوم همه چیز متفاوت است و دی جی هم از این قاعده مستثنی نیست
    در ایران بیشتر شو من هستند تا دی جی

  5. سلام من مطالب رو خواندم خیلی مفید بود ممنون
    ولی کمی نگران شدم چون از ساز ها هیچ دانشی ندارم به نظرتون علاقم رو دنبال کنم؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط