تاپ استیج

سایت های مرتبط

راهنمای خرید اسپیکر (باند) مناسب دی جی

در حال بارگذاری پخش کننده...

در دی جی کردن به شکل سیار ابزارها نقش بسیار کلیدی ایفا می کنند . ابزار تنها به معنی یک کنترلر دی جی یا میکسر نمی باشد. این لغت دربردارنده ی کنترلر ها، لپ تاپ ، میکروفون  ، تجهیزات نور پردازی، بخار و آتش مصنوعی و.. بسیاری دیگر است. یکی از اصلی ترین ها در زمان  که تقریبا مهم ترین نقش را برای یک دیجی عروسی سیار ایفا می کند اسپیکر (باند) مناسب دی جی می باشد. یک دی جی سیار به طور معمول همیشه با یک مجموعه  کامل به برنامه می رود، بنابراین یک سیستم صدا قطعا همراه دارد پس خیلی مهم است که بداند چه فاکتورهایی در یک اسپیکر خوب نقش دارند.در آموزش دیجی DJ طریقه نسب تجهیزات صحنه را هنرجوها توضیح خواهیم داد.

راهنمای جامع خرید بلندگو مناسب اجرای زنده

یک قطعه موسیقی تشکیل شده از مجموعه فرکانس های صوتی که یک بلندگو ایده ال باید توانایی پخش تمام اجزای این قطعه موسیقی را با کمترین تغییرات داشته باشد پس برای لمس یک موزیک تنها حجم و شدت صوت کافی نیست، بلکه سهم ب سزایی تعلق میگیرد به تفکیک و کیفیت پخش کننده صوتی بکار گرفته شده .پس همیشه دقت داشته باشید از بلندگوهای صوتی با کیفیت و مخصوص همان کار استفاده کنید تا شنونده راحتر با موسیقی ارتباط بر قرار کند.

تمام اختراعات بشر درابتدا  با کمترین قابلیتها ساخته میشدند.پیشرفت علم این اختراعات وابزارها شکل تخصصی تر به خود گرفتند و با کاربردها و قابلیتهای بیشتر برای کاربران خاص طراحی و تولید شدند.اولین پخش کنندهای صوتی از این جریان مستثنا نبودن اما با پیشرفت تکنولوژی در تمامی عرصه ها ، این تجهیزات نیزبه شکل اختصاصی برای فضاها و مکان های مختلف طراحی و تولید شدند.

هدف از ساخت ، یک چیز است ،تقویت صدا برای پوشش فضای بیشتر

  فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باعث تغییرات در ساختار یک بلندگو نسبت  به کاربرد آن می شود ، مانند : نوع صدای خروجی از بلندگو(  موزیک ، مداحی , –       سخنرانی و …)محل استفاده (ماشین ، خانه ، تالار اجتماعات و…)زمان روشن بودن بلندگو، میزان دقت در پخش صدا مانند مانیتورینگهای استودیویی و…[/vc_column_text][vc_column_text]

شاید امکان استفاده از یک مدل بلندگو با یک ساختار خاص درشرایط مختلف وجود داشته باشد اما به صورت موقت یا گذرا مشکلی ندارد.اما وقتی کاربرد یک بلندگو از لحاظ طراحی اولیه تغییر میکند به طبع یکسری مشکلات هم برای شنونده هم برای خود دستگاه ایجاد خواهد شد.تصور کنید یک تنظیم کننده موسیقی از بلندگویی غیره استاندار در استودیو خود استفاده کند یا یک دی جی سیار از یک بلندگو خانگی، (کما اینکه دارای حجم صدای قابل قبولی هم باشد) در اجراههای خود بهره ببرد!!!نه تنظیم های که داخل ان استودیو صورت میگیرد از کیفیت  قابل قبولی برخوردار خواهد بود و نه بدنه و اجزای دیگر  بلندگوی دی جی، عمر طولانی خواهند داشت.متاسفانه از این قبیل جابجایی ها در ایران بسیار مشاهده میشود، مانند: استفاده از تیوتر بلندگوهای استیجی در خودرو یا استفاده ازاسپیکرهای خانگی در جشن ها و مهمانی ها و یا استفاده از بلندگوهای استیجی در استودیو!!!

هر کدام از این بلندگوها دارای قابلیتها و امکاناتی هستند که انها را برای محیطی که برایشان طراحی شدند قابل استفاده میکند.اما من در این مقاله سعی دارم به زبان ساده شما را تا حدودی با تفاوتها و قابلیتهای بلندگوهایی که در زمینه موسیقی استیجی یا اجرای زنده کابردر دارند اشنا کنم.

انواع بلندگو از نظر ساختار

میتوان بلندگوها را از لحاظ توانایی پخش فرکانس های صوتی به چهار دسته زیر تقسیم کرد.

Full range ( بلندگویی که قابلیت پخش تمام فرکانس ها را به صورت نسبی داراست )

High range  ( تیوترها :بلندگوهایی با قابلیت پخش فرکانس های بالا)

Mid range (میدرنج : بلندگوهایی با قابلیت پخش فرکانس های میانی)

Low range  ( ووفر : بلندگوهایی با قابلیت پخش فرکانس های پایین )

نسبت به تعداد بلندگوهایی که از لحاظ دسته بندی بالا در یک جعبه به کار میروند بلندگوها را به صورت دو راهی ( 2 WAY) ، سه راهی (3 way ) یا فول رنج (از اصطلاح یک راهی برای این دسته استفاده نمیشود ) دسته بندی کرد.

تقریبا 90 درصد بلندگوهای اجرای زنده به صورت دو راهی ساخته میشوند.یک بلندگو برای پخش فرکانس های پایین و میانی(woofer)  و یک بلندگو برای پخش فرکانس های بالا که همان تیوتر(tweeter) باشد.

Tweeter

همانطور که در بالا اشاره شد این نوع بلندگو صرفا برای پخش فرکانس های پایین طراحی و ساخته شده. تیوترها نیز از لحاظ طراحی و ساختار به چند دسته تقسیم میشوند که من فقط در این مقاله به یک نوع پرکاربرد و شناخته شده ان اشاره خواهم کرد.تقریبا تمام تیوترهای بلندگوهای اجرای زنده از نوع “دام” یا گنبدی هستند که از این نوع تیوترها در اکثر بلندگوهای خانگی و استودیویی نیزاستفاده میشود

در بلندگوهای استیجی به علت فاصله زیاد سن با مخاطب و برای جهت دهی به صدای خروجی و افزایش برد مفید ،در جلوی درایور تیوتر از هورن یا دوک استفاده میکنند.برای افزایش بازدهی تیوترهای هورن نیز از روشی بنام درایور تحت فشار (comprssion driver) استفاده میشود.

Woofer

همانطور که در بالا اشاره شد اکثر بلندگوهای اجرای زنده به صورت دو راهی ساخته میشوند یک درایور برای پخش فرکانسهای بالا یک درایور هم برای پخش فرکانس های پایین و میانی، تا حدودی با درایور تیوتر اشنا شدید و در این قسمت  تا حدودی با بلندگوی ووفر اشنا خواهید شد.

مانند تیوترها که در چند مدل مختلف تولید میشوند درایورهای ووفر هم از لحاظ طراحی و شکل ظاهری  دارای چند مدل هستند اما تقریبا پر کاربردترین انها مدلی هست که در پایین مشاهده میکنید

شرکتهای تولید کننده بلندگو نسبت به کاربرد و نوع فرکانس خروجی مورد نیاز این نوع از بلندگوها، با تغییرات درعمق صفحه،قطر دهانه سیم پیچ،عمق اهنربا، سطح مقطع سیم پیچ و… انها را برای مصارف مختلف تولید و در محل مورد نیاز به کار میگیرند

جعبه یا باکس (BOX)

در درایورهای صدای بم یک جز بسیار مهم و الزامی  بنام جعبه (box) وجود دارد که تقریبا عملکرد صحیح این درایور ،وابسته به طراحی دقیق و مهندسی این المان است.

اکثر جعبه های بلندگو از جنس چوب یا پلاستیک فشرده ساخته میشوند.البته کمپانی هایی هستند  که در راستای  بازدهی بهتر بلندگوی ووفر یا کاهش وزن بلندگو از الیاژهای دیگر در ساخت بدنه استفاده میکنند.

تقویت کننده صدا (AMPLIFIER)

تمام جزییاتی که  بهشون اشاره شد تا زمانی معنا پیدا میکنند که یک سیگنال صوتی به بلندگو اعمال شود.عملا تمام بلندگوها بدونه اتصال به یک سیگنال صوتی هیچ  کاربردی ندارند ،وظیفه تولید این سیگنال به عهده دستگاهی به نام امپلی فایر صوتی( audio amplifier) است.

امروزه بلندگوها به دو صورت اکتیو(با امپلی داخلی در جعبه ) و پستیو (بدونه امپلی فایر داخلی) تولید میشوند.این شکل تولید در اکثر زوایای کاربردی بلندگوها به چشم میخورد مانند : اسپیکرهای خانگی،ساب ووفر های اکتیو خودرو ،بلندگوهای مانیتورینگ استودیویی و بلندگوهای استیجی که درحال حاضردرباریشان صحبت میکنیم

active speaker system

داشتن تقویت کننده داخلی در بلندگو، یک حسن به حساب می اید زیرا شما را از داشتن یک دستگاه مجزا به خصوص اگر به صورت سیار کار میکنید رها میسازد.بجز قابلیت تقویت کننده صوتی داخلی که نیازمند اتصال به منبع تولید سیکنالهای صوتی پیش تقویت شده یا خام میباشد مانند : دستگاه دی جی ،کیبورد ،لپتاپ و… یکسری امکانات از قبیل قابلیت اتصال به میکروفن بی سیم ،قابلیت اتصال به بلوتوث، اتصال به فلش مموری و… که جهت سهولت در پخش و ایجاد رقابت میباشند، برروی بلندگوهای اکتیو نصب میشوند .اما دقت داشته باشید این امکانات شما را از هدف اصلی که همان پخش صدایی با کیفیت و شفاف با حجمی قابل قبول که برای کارتان  مناسب است، دور نکند.

در اخرهم باید گفت همیشه گران بودن مبنی بر خوب بودن نیست.اگر قصد خرید یک بلندگو متناسب با کارتان را دارید سعی کنید از متخصصین در این زمینه مشورت بگیرید.من در این مقاله سعی کردم به زبان ساده شما را تا حدودی با تفاوت ها و قابلیتهای این دستگاها اشنا کنم اما باید گفت مطالب در این زمینه بسیار گستردس و نمیتوان در چند خط به تمام جوانب این موضوع  پرداخت.

8 پاسخ

    1. سلام.تنوع بلندگوهای pa بسیار بالاست.قیمت هم خیلی توی انتخابتون تاثیر گذاره.ولی تا جایی که میتونید یک برند رفرنس تهیه کنید

  1. سلام خسته نباشید. یک جفت باند اکتیو رو فقط با میکسر باید به هم وصل کرد تا خروجیش یک صدای واحد باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط